Terug naar alle artikels

Soepel reageren op feedback

Insights 15/12/2025 door Lily Deforce en Chris Aertsen

Being defensive won't get you anywhere. Try curiosity instead.

Cathy Salit

Feedback goed ontvangen is niet altijd eenvoudig. De feedback kan iets in ons raken, aanleiding geven tot een gevoel van ongemak, een schaamte, of tot een spontane verdedigingsreflex, zeker als de boodschap onverwachts komt, of niet zo elegant wordt gebracht. En toch, dit is het moment waarop je het verschil kunt maken, door rustig te blijven en nieuwsgierig te zijn. Want wie feedback kan ontvangen met openheid, geeft niet alleen ruimte aan de ander, maar ook aan zichzelf. Ruimte om te groeien.

Vier suggesties voor een soepele respons

Luisteren en erkennen

Eerlijk feedback geven vraagt moed. Ontvang kritische feedback niet als ‘de waarheid’, maar als ‘de beleving van de ander’. Luister zonder meteen in de verdediging te gaan. Laat zien dat je hoort wat de ander je probeert te zeggen. Bedank. Toon begrip voor de ergernis, bezorgdheid of ontgoocheling. Je hoeft het niet eens te zijn om erkenning te tonen.

Voorbeelden:

  • “Dank je om dit met me te delen.”

  • “Ik zie dat het je bezighoudt.”

  • “Ik merk dat dit voor jou lastig was.”

Verduidelijken
Het is makkelijk om te blijven hangen in onduidelijkheid of irritatie. Door nieuwsgierig te zijn, voorkom je een welles-nietesgesprek. Ga er ook niet van uit dat je weet wat de ander bedoelt. Vraag het liever na. Welke wens schuilt er achter de kritische noot? Welke uitnodiging tot samenwerking? Stel vragen die helpen om scherp te krijgen waar de ander naar uit kijkt en waarom dit belangrijk is. Zo hertaal je een eventuele aanval naar een opstap tot iets beters.

Voorbeeldvragen:

  • “Wat zou jij liever anders zien?”

  • “Begrijp ik het goed dat jij het belangrijk vindt dat …?”

  • “Kan je een voorbeeld geven van hoe jij het graag zou willen?”

Verbinden
Waar haak jij op aan? Waar kun je je in vinden? Waar kijk je anders naar? Door dit te benoemen, laat je zien dat je de ander serieus neemt. En dat je tegelijk ook trouw blijft aan je eigen perspectief.

Je hoeft niet mee te gaan in het verhaal van de ander. Het is wel belangrijk om eerlijk te zijn over wat je wel en niet herkent.

Voorbeelden:

  • “Wat ik leer uit dit gesprek is…”

  • “Waar ik het mee eens ben, is…”

  • “Hoe ik het zie, is…”

Vertrouwen bouwen
Verken. Zorg ervoor dat je zicht krijgt op wat jij, de ander en jullie samen anders gaan doen. Wat stel jij voor? Wat kan jij doen? En wat is voor jou helpend? Hoe kan de ander jou daar in ondersteunen? Zo bouw je samen aan de relatie. Wees concreet. Bied iets aan. Vraag iets terug. Geef duidelijkheid over wat er voor jou wél en niet kan.

Voorbeeldzinnen:

  • “Wat ik voorstel, is …”

  • “Wat ik graag met jou wil afspreken, is …”

  • “De ondersteuning die ik van jou zou willen krijgen, is …”

Interesse om je verder te verdiepen rond dit belangrijke thema? Check onze opleiding ‘Van feedback tot feedforward’ die we organiseren op 15 en 16 januari 2026.

Tags:

feedback cultuur

Meer inspirerende berichten

Blijf geïnformeerd

Blijf op de hoogte en verrijk je inbox! Abonneer je op onze nieuwsbrief voor exclusieve updates en insider inzichten

Bedankt om je in te schrijven