Tijdens bemiddelingsgesprekken hebben mensen het vaak over anderen: de collega met een afwijkende mening, de medewerker die niet luistert, iemand die iets fout gedaan heeft, een collega die niet goed functioneert, … Het kantelpunt is nabij wanneer iemand bereid is om stil te staan bij de eigen bijdrage én ook mogelijkheden begint te zien om zelf bij te dragen aan de oplossing. Wanneer we een bemiddeling faciliteren willen we bij de betrokkenen de bereidheid voor verandering vaststellen op vier vlakken. Dat concept omschrijven we als ‘customer for change’. Het moment waarop betrokkenen aangeven dat ze snakken naar verandering is hierbij cruciaal.
Stel je even een conflict voor tussen twee collega’s, Bram en Anna. Ze werken als verpleegkundige op de afdeling intensieve zorgen van een groot ziekenhuis. Ze mijden elkaar al weken op het werk. Ze lijden daaronder en hun collega’s evenzeer. De hoofdverpleegkundige Mira neemt het initiatief om ons in te schakelen en een bemiddeling op te starten.
We beelden ons tijdens dat proces een gesprek in met Anna waarbij het volgende gebeurt:
De erkenning van het probleem
Anna zucht: “Ja, het is echt een heel moeilijke en complexe situatie. Zo kan het niet verder. Dit is niet meer houdbaar”. Anna opent hier misschien een deur. Ze erkent dat er een probleem is en dat is een belangrijke eerste stap.
Reflectie op eigen aandeel
Even later tijdens ons gesprek volgt misschien het inzicht: “Ja,… ik draag er zelf ook aan bij.” Dan ontstaat er ruimte.
Het besef zelf de motor van verandering te kunnen zijn
Wanneer we samen met Anna haar mogelijkheden verkennen om de verandering waar zij naar verlangt in gang te zetten zegt Anna misschien: “Mmm, ja, misschien kan ík wel iets doen.”
De wil om eraan te werken
En als Anna vervolgens aangeeft: “Ja, ik ben bereid om er aan te werken en iets te proberen”, ontstaat de echte kans op positieve verandering. Dat is het begin van het loslaten van het oude om iets nieuws uit te proberen.
In die vier maal ‘ja’ schuilt een belangrijke kracht voor verandering: de ontdekking dat iedere betrokkene, hoe moeilijk de situatie ook lijkt te zijn, altijd initiatiefnemer kan zijn, de motor die de gewenste verandering op gang trekt en aanzwengelt. Daarom spreken we van ‘klant voor verandering’. Het is een essentieel element om de bemiddeling te laten slagen en tevens ook een mooie vorm van persoonlijk leiderschap om jezelf te zien als ‘customer for change’ en om daarnaar te willen handelen.
Blijf op de hoogte en verrijk je inbox! Abonneer je op onze nieuwsbrief voor exclusieve updates en insider inzichten
Bedankt om je in te schrijven