Als ik één woord graag voor immer en altijd in het zwarte gat der vergetelheid wil laten verdwijnen, dan is het wel ‘change management’. Het is een woord dat vooral negatieve associaties oproept omwille van de overvloed aan change projecten, de vele verandermislukkingen en de vele verandermodellen die verandering vaak complexer i.p.v. makkelijker maken. Geen wonder dat we bij change management gelijk ook aan weerstand denken.
Nochtans is verandering ons helemaal niet vreemd. Het maakt onlosmakelijk deel uit van ons leven. Eigenlijk zijn we allemaal ervaringsdeskundigen van onze eigen veranderingsprocessen. We celebreren de grote verandermomenten in ons leven, denk maar aan lente-, trouw-, verhuis- en andere feesten. Meer nog, we hebben een continue behoefte aan veranderen. We voelen ons gelukkiger wanneer we de dagelijkse sleur en routine kunnen doorbreken. Geluksexperten raden ons aan om actief op zoek te gaan naar verandering. Het vervult onze behoefte aan nieuwe en spannende ervaringen. Het geeft kleur aan ons leven.
In plaats van te spreken over change management en weerstand, zou ik het dus liever hebben over verandergeluk en veranderkracht.
Ik wil grote veranderingen niet minimaliseren. Ze vergen soms heel wat van mensen. Toch denk ik dat het raadzaam is om ze te normaliseren. Verandering is continu. Laat er ons niet meer gewicht aan hangen dan nodig is. Willen we vooruit in organisaties of in ons leven, dan zal er veranderd worden. Verandering is zeer zelden een revolutie waarbij we alles overboord gooien, maar een evolutie waarbij we verder bouwen op wat er al is, wat al goed werkt. Het is dus belangrijk om de goede voedingsbodem die er is te koesteren en te versterken. Dat geeft ons zelfvertrouwen en stabiliteit om de uitdagingen van verandering aan te pakken.
Verandering is geen doelstelling op zich. Het implementeren van een nieuw CRM-systeem, een fusie, een nieuwe manier van werken hebben maar nut en zin als ze leiden tot verbetering, tot het makkelijker maken van ons werk, tot een sterkere organisatie. Vandaar dat het uiterst belangrijk is om goed te blijven focussen op de missie van de organisatie. Waar wil de organisatie toe bijdragen, waar wil ze het verschil in maken en hoe kan de verandering hiertoe bijdragen? Welke voordelen heeft de verandering dan voor medewerkers en andere stakeholders? In de missie, de ambitie, het hogere doel van de organisatie zit de drijvende kracht of het engagement om noodzakelijke veranderingen vast te pakken.
Eens de verandering is opgestart, ligt de focus best op de vooruitgang die je maakt. Wat lukt er al? Waar zitten de eerste succesverhalen? Wat leren we daaruit? Wat kunnen we alvast meer doen? Wat zijn volgende stappen? Waarom lukken andere zaken niet? Welke goede redenen zijn daarvoor? Wat leren we daaruit? Wat kunnen we best anders doen dan initieel gedacht? Draagt de verandering nog steeds bij tot onze ambitie? Is ze helpend en nuttig? Zijn de voordelen tastbaar? Focussen op vooruitgang creëert enthousiasme tijdens het veranderingsproces. Het geeft energie om volgende stappen te zetten. Het houdt je ook bij de les. Als iets niet werkt, als het niet bijdraagt tot het verbeteren van je organisatie, laat het dan vallen en doe iets anders.
Kortom, we vinden de kracht en de energie om te veranderen:
Als we daar in slagen, dan ben ik ervan overtuigd dat ‘verandergeluk’ niet ver af is.
Wil je als leidinggevende meer veranderkracht en verandervreugde in jouw organisatie? Check dan zeker ons jaartraject voor leidinggevenden met focus op Oplossingsgericht werken in organisaties.
Blijf op de hoogte en verrijk je inbox! Abonneer je op onze nieuwsbrief voor exclusieve updates en insider inzichten
Bedankt om je in te schrijven