You are here

Wat is het verschil tussen het werken aan problemen (problem solving) en het werken aan oplossingen (solution building)?

Wordt het verleden genegeerd of onderschat in SF?

Mag je als SF consultant advies geven?

Zijn er omstandigheden waarin de cliënt niet de expert is?

Zijn er gevallen waarin je beter geen gebruikt maakt van SF?

SF werkt enkel wanneer er iets is om aan te werken en iemand is die eraan wil werken.

“Wil dat nu zeggen dat we nooit niets nieuws moeten doen, maar enkel meer moeten doen van wat altijd gewerkt heeft?”

“Negeer je de ontevredenen niet?”

“Als SF betekent dat je moet doen wat werkt, wil dat dan zeggen dat ik SF ben wanneer ik iets gedaan heb wat werkt?”

“SF lijkt zo eenvoudig ... is het simplistisch en naïef?”

“Doet het praten over oplossingen geen onrecht aan de cliënt en zijn probleem?”

“Is het niet erg naïef om je cliënt zomaar te geloven en de verdoken agendaʼs niet te gaan onderzoeken?”

“Is SF niet gewoon positief denken?”

• “Is SF niet erg Amerikaans of Westers?”

“Is SF enkel een kwestie van het volgen van een vast patroon?”

“Gaat het bij SF niet om een oppervlakkige oplossing? Is er geen gevaar dat het probleem terug naar boven komt?”

“Maar SF werkt toch niet voor echt zware problemen? Is het niet enkel geschikt voor kleine problemen?”

“Er wordt niet over emoties gepraat. Worden die wel au sérieux genomen in SF?”

“Deze processen zijn niet uitdagend genoeg. Kan SF helpen om mijn medewerkers te stretchen?”

“Wat maakt het verkennen van de gewenste situatie zo effectief?”

“Kan visualisatie helpen om een gewenste situatie te beschrijven?”

“Wat maakt de schaalvraag zo effectief?”

“Wat moet ik doen wanneer mijn team niet oplossingsgericht wil werken?”

“Hoe lang moet je wachten alvorens te beslissen dat iets al dan niet werkt?”

“Wat is de filosofische achtergrond van SF?”

“Wie waren de voorlopers van SF?”

“Wie was Milton H. Erickson?”

“Is SF hetzelfde als NLP?”

“Wat is Appreciative Inquiry? Verschilt het van SF?”